هفته نامه طنین قائنات -> فولاد قاینات دریچه پیشرفت یا رؤیایی در دور دست
جدیدترین
تبلیغ در طنین



di-49VY فولاد قاینات  دریچه پیشرفت یا رؤیایی در دور دست

• فلاحتی: دولت به وعده های خود عمل کند

چندی قبل نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس، در گفتگویی با روزنامه خراسان جنوبی از وضعیت نامناسب فولاد قاینات سخن گفت: وی در این گفت‌وگو با بیان این که فولاد قاینات در وضعیت نامناسب است، گفت: مسئولان و متولیان امر به قول‌هایی که در مورد این پروژه داده‌اند، عمل کنند و به‌صورت جدی‌تر وارد این قضیه شوند تا مشکل آن‌هرچه زودتر حل شود؛ زیرا گره‌های این پروژه آن‌قدر کور نیست که نتوان آن را باز کرد.
فلاحتی هم در گفت‌وگو با «خراسان جنوبی» افزود: پروژه فولاد قاینات براساس آن‌چه که مدیران ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بودند، باید تاکنون پیشرفت فیزیکی آن بیشتر از این می‌بود و حداقل یک فاز آن به بهره‌برداری می‌رسید. اما متأسفانه مدت زیادی است که یا تعطیل است یا هم ‌نیمه تعطیل و من به عنوان نماینده مردم، با مهندس «کرباسیان»رئیس سازمان ایمیدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌های ویژه برگزار کرده‌ام. به گفته وی از مهندس «کرباسیان» دلایل و مشکلات فولاد را پرسیدم او هم مباحثی را توضیح داد و پیگیری‌هایی هم بعد از آن انجام شد. وی این موضوع، را هم متذکر می‌شود که این طرح جزو سه طرح اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم باتوجه به این موضوع، دولت به‌نحوی برنامه‌ریزی کند، که فولاد تا قبل از پایان کار دولت به بهره‌برداری کامل برسد.
با وجود مشکلات این پروژه از جمله این‌که، هنوز پیمانکاران خرد آن معوقاتی دارند و یا این‌که هنوز بر سر تعیین شرکت‌های خصوصی که به این پروژه وارد شده‌اند، مباحثی مطرح است؛ اما فلاحتی در این گفت‌وگو این مسائل را قابل حل می‌داند و به نظر او این‌طور نیست که گره آن گره کوری باشد بلکه فقط ورود جدی‌تر وزارت صنعت، معدن و تجارت را می‌طلبد. وی ابراز امیدواری کرده است «نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورات لازم را در مورد این پروژه بدهد و استاندار خراسان جنوبی هم قضیه را به جایی برساندکه این گره‌ها باز شود.
فلاحتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو می‌گوید: در شرایط فعلی در جلساتی که با معاون وزیر و رئیس سازمان ایمیدرو داشتم، درباره مسائل پیش‌آمده و غیر فعال‌بودن پروژه و این‌که کار آن‌چنان که باید و شاید به پیش نمی‌رود، بحث شد و دوستان عنوان کردند، دلیل عمده این است که بین سرمایه‌گذاران که از دو سه جمع بودند هنوز تفاهم کامل در زمینه سهم آورده، استفاده از فاینانس و کارهایی که باید انجام شود، صورت نگرفته است. به علاوه باید سهم هر کدام از سرمایه‌گذاران مشخص شود، زیرا مشخص نبودن سهم سرمایه‌گذار منجر به کندی کار می‌شود. روزنامه خراسان جنوبی در ادامه این گزارش آورده است، که بنابر قولی که معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت به او (فلاحتی) داده، در مدت خیلی کوتاهی شاید کمتر از ده روز، این مسائل حل می‌شود، صحبت‌هایی که او مطرح می‌کند مربوط به 4 یا 5 روز قبل است که در این زمینه با مهندس«کرباسیان» داشته است. او امیدوار است آن‌چه که لازم است اتفاق بیفتد، هر چند درحال حاضر از این پروژه چیزی دیده می‌شود که رضایت‌بخش نیست.
نماینده قاینات و زیرکوه هم‌چنین در این گفت‌وگو از آمار و ارقام معوقات پیمانکاران خُرد اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: بحث روی معوقات کلان این پروژه است و سرمایه‌گذاران فولاد قاینات منتظر تحقق تعهدها و قول‌هایی هستند، که قبل از این از طرف دولت در زمینه تأمین فاینانس و منابع دولتی مطرح شده است. فلاحتی تصریح کرده است، که اگر آن‌چه مسئولان درباره تأمین تسهیلات وعده داده‌اند به بدنه پروژه‌ فولاد قاینات تزریق شود، خیلی از مشکلات آن حل می‌شود. این‌که چرا تسهیلات تزریق نمی‌شود، سؤالی است که وی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و هم‌چنین قول‌هایی که متولیان داده‌اند، اما هنوز محقق نشده است. به عبارت ساده‌تر، به نظر او کارخانه فولاد قاینات نیاز به تأمین نقدینگی دارد، چه فاینانس و چه اعتبارات دولتی باشد تا بشود تعهدات سرمایه‌گذاران را پاسخ‌گو بود. وی افزوده است: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یکسری تعهدات داشته‌اند، که مدعی هستند به بخش عمده‌ای از این تعهدات عمل کرده‌اند و اکنون زمانی است که دولت به تعهداتش عمل کند. دولت هم یکسری دلایل مطرح می‌کند و این مباحث به جایی رسیده که حالا کارخانه فولاد قاینات در شرایط مطلوبی قرار ندارد در صورتی که شرایط مشابه این کارخانه را در برخی از نقاط دیگر کشور داریم که خیلی راحت و روان کارها پیش می‌رود و طرح ها به مرحله بهره‌برداری هم رسیده یا بسیار نزدیک شده است. وی ادامه می‌دهد این انتظار برای بخش فولاد قاینات هم وجود دارد و هر چند بسیاری از متولیان امر خیلی با امیدواری در مورد این پروژه صحبت می‌کنند، اما مورد قابل لمسی نمی‌بینیم. وی به چند جلسه که هفته قبل برگزارشده و منتظر نتایج این جلسات است اشاره می‌کند و این موضوع را هم یادآور می‌شود که هر 15 روز یک بار پیشرفت فیزیکی پروژه به وی اعلام می‌شود، اما هنوز که هنوز است در شرایط نامناسبی است.
به‌گفته وی این پروژه به طور کامل تعطیل نیست، اما پیشرفتی هم ندارد و تنها راهکار این است، که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق فاینانسی که قول داده تلاش کند.
*****
• چرایی یک تأخیر

پروژه فولاد قاینات ده سال پس از کلنگ‌زنی و شش سال پس از زمانی که برای افتتاح آن تعیین شده بود، گویا هنوز اندر خم یک کوچه است و مسئولان و متولیان امر به جای افتتاح کل آن اکنون وعده افتتاح بخشی از آن یا به قول خودشان فاز یک آن را هم در آینده می‌دهند. البته این امر برای قاینات تازگی ندارد، زیرا بسیاری دیگر از پروژه‌ها نیز در قاینات هستند، که به همین سرنوشت دچار شده‌اند و عملاً یا به بن‌بست رسیده و دچار توقف کامل هستند و یا روند انجام آن ها آن‌قدر کند است، که نمی‌توان هیچ تاریخ مشخصی را برای راه‌اندازی آنها بیان کرد، و بسیاری از این پروژه‌ها به قول معروف هنوز اندر خم یک کوچه است. پروژه‌هایی مانند پادگان، دانشکده پرستاری، کتابخانه مرکزی، توسعه بیمارستان شهدای قاین، هتل سه ستاره، منطقه نمونه گردشگری، چندین سالن و پروژه ورزشی و… که باید سال‌ها قبل به بهره‌برداری می‌رسید، اما امروز افتتاح آن‌ها و بهره‌گیری از مزایای این طرح‌ها برای مردم قاینات به رویایی شیرین اما دست نیافتنی تبدیل شده است. به طور مثال فولاد قاینات باید، سال 89 در زمان دولت دهم(دوره دوم احمدی‌نژاد) افتتاح می‌شد. امروز اخباری که برخی اوقات در مورد این پروژه‌ها به گوش می‌رسد، آن قدر ناامیدکننده است، که فقط مایه افسوس و حسرت است. در این میان اگر هم پروژه‌ای هست که هنوز در مورد آن حساسیتی هست و یا امیدی به بهره‌برداری آن می‌رود، مانند فولاد قاینات به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، یا برخی دلایل خاص دیگر، مثلاً در مورد همین فولاد در کنار حجم سرمایه‌گذاری و اهمیت آن، برخی امیدواری‌ها به دلیل قولی است، که نماینده قاینات و زیرکوه در ابتدای انتخاب خویش در مورد تلاش برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر آن بیان نمود، و پیگیری‌هایی است که تاکنون صورت داده است.
در مورد دلایل راکدماندن و اصولاً ایجاد چنین وضعیت بغرنجی در مورد برخی پروژه‌های مهم عمرانی در قاینات دلایل بسیاری را می‌توان مطرح کرد. اما نکته‌ای که در این میان هیچ‌گاه نباید از یاد برود و شاید بتوان گفت، می‌تواند شاه‌کلید حل این مشکل باشد، پاسخ به این سؤال مهم و اساسی است که چرا این پروژه‌ها که اکثراً در زمان اوج درآمدهای نفتی در نیمه دوم دهه 80 در زمان دولت نهم و دهم کلنگ‌زنی شدند و با توجه به بودجه‌های کلان در آن زمان به جهت افزایش بی‌سابقه قیمت نفت و درآمدهای بادآورده ناشی از آن و نبود، مشکل و مضیقه مالی باید طبق برنامه انجام و به بهره‌برداری می‌رسید( بررسی تاریخچه بسیاری از این پروژه‌ها گواه این مدعاست و اصولاً یکی از مواردی که دولت احمدی‌نژاد و حامیان وی در مناطقی مانند قاینات بر روی آن بسیار تبلیغ کرده و مانور می‌دادند و به خاطر آن نیز موفق به جلب نظر و رأی مردم شدند وعده افتتاح همین پروژه‌ها بود) اکنون به این وضعیت دچار شده‌اند، به‌خصوص که در نظر داشته باشیم، بسیاری از این طرح‌ها اگر طبق وعده‌های اولیه مسئولین دولت قبل به موقع افتتاح می‌شد، مسأله کمبود بودجه ناشی از افت درآمدهای نفتی و یا مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران هم گریبان‌گیر آن‌ها نمی‌گردید و البته مردم می‌توانستند از مزایای این طرح‌ها بهره گیرند. بررسی این موضوع نشان خواهد داد، که این پروژه‌ها به غیر از کمبود بودجه مشکلاتی دیگر نیز داشته است، که سبب شده این‌گونه به وضعیتی نابسامان، دچار شوند.



,

تاريخ 23 نوامبر 2016      
تعداد بازدید      




منتظر نظر شما هستیم !

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.