هفته نامه طنین قائنات -> بال‌های پرواز مدیران مدارس و موفقیت دانش‌آموزان (2)
جدیدترین
تبلیغ در طنین



محمدرضا فرخی

یکی از اولیای دانش‌آموزان شهرستان در گلایه‌ای که در همین خصوص دارد می‌گوید اعضای انجمن در سال گذشته خود را معرفی نکردند و ما هیچ وقت آنان را ندیدیم و از برنامه‌های آن‌ها و زمان حضورشان در مدرسه هیچ اطلاعی ندارم و فقط همین‌قدر می‌دانم که در دو نوبت نامه با مصوبه انجمن برایمان آمد که باید این‌قدر پول بدهید.

وی در ادامه از محل هزینه وجوه دریافتی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید نمی‌دانم در کجا هزینه شده و امسال نیز هیچ‌گونه گزارشی از محل هزینه‌ها به ما ندادند ولی مدیر بر مشکلات مالی و ضرورت کمک اولیا تأکید کرد و دوباره انتخاباتی که افراد مشخصی را نام می‌بردند که کاندید شو برگزار شد و نمی‌دانم چه کسانی انتخاب شدند و برای بهترشدن امور مدرسه می‌خواهند چه کار کنند.

محمد، در خاتمه سخنانش معتقد است مدیران، اولیا را فقط برای پول می‌خواهند و می‌شناسند زیرا، هیچگاه نشده است، مدارس از اولیا نظری بخواهند و یا کاری که می‌خواهند انجام دهند را به مشورت بگذارند و هرگاه به مدرسه دعوت شدیم اولین کلام، مشکلات مالی و اعلام مبلغی مشخص و مصوب برای کمک به مدرسه بوده است.

در این شرایط به‌نظر می‌رسد برای بهبود و تحکیم رابطه خانه و مدرسه و نیز ارتقای جایگاه انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس شهرستان لازم است. در گام اول کلیه اولیای محترم دانش‌آموزان و به‌ویژه منتخبین آنان به قانون و مقررات اداره مدرسه و وظایف و اختیارات قانونی خود آگاه شده و در جهت تحقق آن مسئولانه تلاش نمایند و کلیه درخواست‌ها و اقدامات مدارس را منطبق بر شرح وظایف قانونی بررسی و پیگیری نمایند و مدیران مدارس نیز با تکیه بر بعد مشارکتی اختیاری و تدبیر راه‌های منطقی و منابع جدید در اصلاح نگاه اولیا و جلب همراهی و حضور آنان بیشتر بکوشند تا شاهد رضایتمندی و حضور و مشارکت هدفمند و مؤثر اولیا در مدارس باشیم.

ب) شورای دانش‌آموزی:
شورای دانش‌آموزی مدارس طبق ماده 18 مصوب شورای عالی آموزش و پرورش با ترکیب منتخبین اولیای دانش‌آموزان و به منظور ((مشارکت در امور آموزشی، پرورشی، انضباطی، فوق برنامه،… و تقویت اعتماد به نفس و خودباوری و مسئولیت‌پذیری و مشارکت جویی)) در مدارس تشکیل می‌شود و وظایف دوازده گانه‌ای در تحقق این اهداف و ایفای نقش مشورتی و مشارکت در امور اجرایی به عهده دارد.
این شورا در سطح خود و در کنار سایر ارکان و به‌ویژه بسیج دانش‌آموزی می‌تواند موجبات تحرک و پویایی بیشتری را در مدرسه فراهم نموده و تسهیل‌کننده تغییرات رفتاری و مشق مهارت زندگی برای دانش‌آموزان باشد.

البته دانش‌آموزان مستعد شهرستان در قالب شورای دانش‌آموزی باید با مطالعه و اطلاع از حدود وظایف و اختیارات قانونی خود ضمن مشارکت و کمک به برنامه‌های مصوب شورای مدرسه تلاش نمایند، طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی را در کیفیت بخشی فعالیت‌های دانش‌آموزی و نیازهای آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان تهیه و تسلیم مدیران نموده و هرگونه امکان در توانمندسازی آموزشی و تربیتی را به جد پیگیری نمایند و مدیران نیز متقابلاً باید با درک و شناخت کامل از ظرفیت شورای دانش‌آموزی و انرژی دانش‌آموزان که در علوم و فنون و روش‌های جدید از قابلیت‌های سرشار و قابل توجهی برخوردارند به حمایت و جذب مشارکت هر چه بیشتر این عزیزان در مدیریت هنجارها و آسیب‌های حوزه دانش‌آموزی، ورود پیدا کنند و این ظرفیت و قابلیت را باور نمایند.

اما علی‌رغم نبوغ و بلوغ فکری و توانمندی که در دانش‌آموزان شهرستان در مشارکت در اداره امور مدارس وجود دارد، بعضاً مدیران به بهانه‌هایی چون ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها، این رکن و فرصت استثنایی در مدارس را کنار گذاشته و توجهی جز به ایجاد تشکیلاتی صوری و در پی تأمین منافع و گزارشات اداری به این تشکل دانش‌آموزی ندارند که شوراهای دانش‌آموزی با مطالبه‌گری و کمک مؤثر در اصلاح و تسریع در روند اجرایی امور مدرسه باید در تغییر این نگاه بکوشند.

و اما شورای مدرسه که متشکل از همه ارکان و نمایندگان شوراهای مدرسه است و وظایف مهم نظارتی و تصمیم‌گیری و نیز جلب مشارکت، همراهی و تأیید کلیه برنامه‌ها و تصمیمات مدرسه را به عهده دارد باید با استفاده از نظر و مشارکت همه افراد و اعضا – با هر دیدگاه – برای ارتقاء جایگاه دانش‌آموزان مستعد شهرستان و حمایت و دفاع از دبیران مؤمن و انقلابی قاینات و نیز به منظور کیفیت بخشی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، در تبیین جایگاه دو رکن انجمن اولیا و شورای دانش‌آموزی در مدارس تلاش نماید و با تکیه بر وظایف و اختیارات قانونی، فضایی را فراهم آورد که منجر به پذیرش قواعد کار گروهی و مشورتی و دوری از خودکامگی مدیریتی گردد.

در همین راستا استفاده از تجربیات ارزشمند استان یزد در بهره‌گیری از ظرفیت عظیم انجمن اولیا و مربیان و شورای دانش‌آموزی در مشارکت امور اجرایی مدرسه و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی فوق برنامه در طول سال تحصیلی و تعطیلات نوروزی و تابستان می‌تواند نقشه راه و الگویی آزموده و موفق را در اختیار این شورا قرار دهد.

و سخن آخر این‌که در شرایط فعلی اداره مدارس و محدودیت‌های عدیده‌ای که در جنبه‌های مختلف نیازهای آموزشی – پرورشی و به‌ویژه برای نیروی انسانی وجود دارد اگر ارکان مدارس و به‌ویژه دو رکن انجمن اولیا و مربیان و شورای دانش‌آموزی که دو بال حمایتی و پرواز مدیران مدارس و موفقیت دانش‌آموزان هستند به وظایف قانونی خود عمل نکنند و به‌دلیل برخی نامهربانی‌ها و خودکامگی‌ها از مسئولیت سنگین آموزش و تربیت فرزندان‌شان و مطالبه‌گری برای آنان – در هر شرایط – شانه خالی کنند، شاید چنین فرصت‌هایی هرگز برای آنان دو بار تکرار شوند.
والعاقبةُ للمتّقینک



,, ,

تاريخ 3 نوامبر 2016      
تعداد بازدید      




منتظر نظر شما هستیم !

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.