هفته نامه طنین قائنات -> هفته سالمند (10 – 4 مهرماه) را گرامی می‌داریم شعار روز جهانی سالمند 2016 (سال 1395): نه، علیه هرگونه تبعیض سنی
جدیدترین
تبلیغ در طنین



di-X60N هفته سالمند (10 - 4 مهرماه) را گرامی می‌داریم شعار روز جهانی سالمند 2016 (سال  1395): نه، علیه هرگونه تبعیض سنی

قدر سالمندی را بدانید چون نعمتی است که بعضی آن‌را تجربه نکرده‌اند. «مقام معظم رهبری»
سالمندي بنا بر تعریف سازمان جهاني بهداشت عبور از مرز شصت سالگي است و براي تمام افرادي که از حوادث و اتفاقات جان سالم بدر برده‌اند و جواني و میان‌سالي را پشت سرگذاشته‌اند این دوران تحقق پیدا مي‌کند.
درواقع سالمندي بخشي از روند طبیعي زندگي انسان محسوب مي‌شود و گذشت زمان، بیماری‌ها، مشکلات جسمي و روحي و شرایط محیطي از عوامل مؤثر بر این روند هستند.
افزایش طول عمر انسان‌ها و اضافه‌شدن جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای خوب قرن جدید بوده و سالخوردگی جمعیت پدیده‌ای است که برخی جوامع بشری با آن روبرو شده و یا خواهند شد. براساس نظریات سازمان جهانی بهداشت این پدیده ناشی از بهبود شرایط بهداشتی است که منجر به پیشگیری از بیماری‌ها و در نهایت افزایش امید به زندگی شده است.
بنابراین سالخوردگی جمعیت در واقع یک موفقیت بهداشتی است که در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب برای کنترل سلامت سالمندان، به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد. از آنجائی که با افزایش جمعـیت سالخورده، شیوع بیماری‌های مزمن نیـز افزایش می‌یابد، لذا این مهم نیازمند آموزش عموم جامعه به رفتارهای پیشگیری کننده از بروز بیماری‌ها و تغییر سبک زندگی می‌باشد.
اگرچه تغییرات ناشی از پیری اجتناب‌ناپذیر است اما می‌توان بسیاری از آن‌ها را تا حدودی پیشگیری نمود یا وقوع آن را به تعویق انداخت. بنابراین تغذیه به‌عنوان یکی از شاخص‌های اصلی و مهم در این دوران مطرح است و به‌عنوان یکی از ضروریات حیاتی زندگی محسوب می‌شود .

برنامه غذایي مناسـب دوره سالمنـدی:
براي تأمین نیازهاي غذایي هر روز باید در برنامه غذایي خود از چهار گروه اصلي موادغذایي استفاده کنید:
گروه شیر و لبنیات:
شامل: شیر، ماست، پنیر، کشک و بستني 3-2 سهم در روز: یک سهم از گروه شیر و لبنیات در روز یعنی یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا یک قوطي کبریت پنیر یا دو لیوان دوغ کم نمک یا یک لیوان کشک یا یک و نیم لیوان بستني.
گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها:
شامل: انواع گوشت‌ها (گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهي)، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها 2 تا 3 سهم در روز: یک سهم از این گروه یعنی 2 تا 3 قطعه گوشت خورشتي یا یک قسمت پایین ران یک مرغ بزرگ یا نصف سینه یک مرغ کوچک یا یک لیوان حبوبات پخته یا نصف لیوان انواع مغزها یا دو عدد تخم‌مرغ.

گروه نان و غلات:
شامل: انواع نان، برنج، ماکاروني، رشته، گندم، جو و ذرت 6 تا11 سهم در روز، یک سهم از این گروه یعنی یک کف دست نان سنگک یا 4 کف دست نان لواش یا یک کف دست نان تافتون یا یک کف دست نان بربري یا نصف لیوان برنج پخته یا یک لیوان غلات پخته یا نصف لیوان ماکاروني.

گروه میوه‌ها و سبزي‌ها:
شامل: انواع میوه‌ها و سبزي‌ها 2 تا 4 سهم از میوه‌ها و 3 تا 5 سهم از سبزی‌ها در روز، یک سهم از این گروه یعنی یک عدد سیب یا پرتقال یا هلو یا ربع طالبي متوسط یا نصف لیوان گیلاس یا نصف لیوان حبه انگور یا یک لیوان سبزي برگي خردشده مثل کاهو و اسفناج یا نصف لیوان سبزي پخته یا نصف لیوان سایر سبزي‌هاي خام خردشده یا یک عدد سیب‌زمیني متوسط.

راهنماي تغذیه سالمند در معرض چاقي:
مصرف غذاهاي آب‌پز، بخارپز و تنوري به‌جاي غذاهاي سرخ‌شده.
کاهش مصرف موادغذایي کنسروشده، همبرگر، سوسیس و کالباس، سس مایونز و انواع شیریني‌ها.
استفاده از نان و ترجیحاً نان سبوس‌دار به‌جاي برنج و ماکاروني.
اجتناب از مصرف نوشابه‌هاي گازدار شیرین.
مصرف مقادیر لازم از شیر و لبنیات کم‌چربي.
استفاده از ماهي و مرغ (بدون پوست) به‌جاي گوشت قرمز.
استفاده از روغن مایع به‌جاي روغن جامد.
استفاده از میوه و سبزیجات پخته و پوره شده در میان وعده‌ها، آب میوه، نان‌های نرم و مکمل‌دار، مرغ پخته و آب آن، تخم‌مرغ پخته، شیر، ماست و پنیر.

غذاهای غیرمجاز برای سالمندان:
عبارتند از: غذاهای چرب و سرخ‌شده، سس‌ها، تخم‌مرغ نیمرو، حبوبات کم پخته شده، سبزی‌های نفاخ، پیاز، پیازچه، تربچه، شلغم، کلم، هندوانه، خربزه و گاهی لپه، عدس و لوبیا
راهنماي تغذیه سالمند در معرض لاغري:
مصرف حداقل سه میان وعده از میوه‌هاي تازه، خشک و پخته، خرما، انواع مغزها، تخم‌مرغ آب‌پز، نان، لبنیات و حبوبات.
استفاده از انواع طعم‌دهنده‌ها مثل ادویه، چاشني، آبلیمو.
مصرف روغن‌هاي مایع نباتي مثل روغن زیتون یا دانه انگور همراه سالاد، سبزي و غذا.
استفاده بیشتر از گروه نان و غلات مثل انواع برنج، ماکاروني و سیب‌زمیني.
استفاده از انواع حبوبات و جوانه غلات.
توجه بیشتر به وعده صبحانه و استفاده از مواد مقوي و مغذي مثل گردو و پنیر.

راهنماي تغذیه سالمند مبتلا به دیابت:
افزایش تعداد وعده‌هاي غذا و کاهش مقدار مصرف غذا در هر وعده.
حذف‌نکردن یکي از وعده‌هاي اصلي غذا به‌ویژه در افراد لاغر یا تحت درمان دارویی.
استفاده زیاد از میوه‌هاي غیـرشیرین (سیب، گلابی، انواع توت، کیوی، مرکبات، آناناس) و سبزي‌ها در وعده‌هاي غذایي و محدودکردن میوه‌هاي شیرین (خربزه، انگور، لیموشیرین، طالبی، هندوانه، موز و…)
مصرف بیشتر از حبوبات در برنامه غذایي.
استفاده از نان‌هاي سبوس‌دار.
حذف قند، شکر و شیریني از برنامه‌غذایي.
کاهش مصرف چربي‌ها و استفاده از گوشت‌هاي کم چربي و لبنیات کم‌چربي.
رعایت تناسب بین غذاهاي مصرفي با فعالیت‌هاي بدني روزانه.
راهنماي تغذیه سالمند مبتلا به بیماري قلبي عروقي و فشارخون بالا.
مصرف غذاها به‌صورت کم نمک.
مصرف حداقل غذاهاي چرب و سرخ‌شده.
به جاي روغن‌هاي جامد و کره از روغن‌هاي مایع مثل روغن زیتون و آفتاب‌گردان استفاده شود.
تا حد امکان مصرف گوشت قرمز و چربي‌هاي حیواني کاهش یافته و گوشت مرغ بدون پوست، ماهي و سویا جایگزین شود.
مصرف غذاها به‌صورت آب‌پز، بخارپز یا تنوري باشد.
بهتر است بیشتر از 4 تا 5 تخم‌مرغ در هفته چه به تنهایي و چه داخل غذاها مصرف نگردد.

مرکز بهداشت شهرستان قاینات
 واحد سلامت خانواده و جمعیت



,, , ,

تاريخ 28 سپتامبر 2016      
تعداد بازدید      




منتظر نظر شما هستیم !

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.