هفته نامه طنین قائنات -> پيشگيري از سوانح و حوادث ترافيكي
جدیدترین
تبلیغ در طنین



di-XLA5 پيشگيري از سوانح و حوادث ترافيكي

ايمني نخستين گام در رانندگي:
آيا مي‌دانيد كه:
حوادث ترافيكي سالانه موجب مرگ حدود 120 ميليون نفر و مجروح‌شدن بيش از 50 ميليون نفر در سراسر جهان مي‌شوند. كه خاطره تلخ سانحه رانندگي را هيچ‌گاه از ياد نخواهند برد.
آمارهاي ارائه شده در ايران نشان مي‌دهد كه پس از بيماري‌هاي قلبي عروقي، حوادث دومين علت مرگ و مير در همه گروه‌هاي سني و در گروه سني زير 40 سال اولين علت مرگ و مير است. كه شايع‌ترين آن‌ها حوادث ترافيكي هستند.
بيش از 90 درصد جابه‌جايي مسافر و جابه‌جايي كالا توسط حمل و نقل جاده‌اي انجام مي‌شود.
روزانه 76 نفر به‌علت حوادث ترافيكي تلف مي‌شوند كه به‌طور متوسط هر 20 دقيقه يك مرگ به علت حوادث ترافيكي اتفاق مي‌افتد.
سه چهارم آسيب‌هاي مرگ بار دوچرخه‌سواري ناشي از آسيب به سر است و در بين كودكان مهمترين علت آسيب به سر مربوط به حوادث دوچرخه‌سواري است.
بيش از 50 درصد مرگ و مير تصادفات جاده‌اي در ميان جوانان 15 تا 44 سال اتفاق مي‌افتد.
در ايران سالانه 6 ميليارد دلار صرف صدمات ناشي از حوادث ترافيكي مي‌شود.

در ايران تعداد كشته‌شدگان تصادفات جاده‌اي در دهه اخير 4/4 برابر افزايش يافته است.
حد مطلوب كشته به ازاء 10 هزار وسيله نقليه 1 تا 5/2 نفر مي‌باشد. در حالي‌كه اين عدد در ايران 26 كشته به ازاء هر 10 هزار وسيله نقليه است.
كودكان و سالمندان به‌دليل بنيه بدني ضعيف‌تر، وقتي دچار سانحه ترافيكي مي‌شوند بيشتر از جوانترها دچار ناتواني شديد و يا مرگ مي‌شوند.
تعداد كشته‌هاي حوادث ترافيكي در ايران بسيار بالا بوده و در رده‌هاي نخستين جهان قرار دارد.
سوانح و حوادث ترافيكي و تلفات ناشي از آن يكي از مهمترين مشكلات بهداشتي كشور و به‌عنوان بحران ملي تلقي مي‌شود.
عابران پياده، دوچرخه‌سواران، موتورسواران و رانندگان دوچرخه‌هاي موتوري در مقايسه با رانندگان و مسافران اتومبيل‌ها و وسايل نقليه موتوري بزرگتر، بيشتر در معرض خطر مي‌باشند و به‌عنوان كاربران پرخطر راه‌ها ناميده مي‌شوند.

كلاه ايمني:
25% موارد مرگ و مير حوادث ترافيكي مربوط به راكبارن موتورسيكلت مي‌باشد.
بيش از نيمي از مرگ‌هاي مربوط به اين سطح كاربران جاده، به علت جراحات ناحيه سر مي‌باشد.
استفاده از كلاه ايمني از 25% تا 45% از ميزان مرگ و مير و آسيب‌هاي جدي ناحيه سر موتورسواران را كاهش مي‌دهد.
بين 60 تا 95 درصد از راكبان و سرنشينان موتورسيكلت ها از كلاه ايمني استفاده نمي‌كنند.

صندلي ويژه كودك:
با استفاده از صندلي كودك مي‌توان مرگ ناشي از سوانح ترافيكي كودكان را تا 51 درصد كاهش داد. در ايران، سوانح و حوادث جزء اولين علت مرگ و مير در كودكان زير 5 سال به شمار مي‌رود.  خطر وقوع تصادف پس از 11 ساعت رانندگي 2 برابر مي‌شود.
ديد مناسب (ديدن و ديده‌شدن):
خطر وقوع تصادف پس از 11 ساعت رانندگي 2 برابر مي‌شود.
خطر تصادف ناشي از خستگي در شب ده برابر است.
خطر بروز تصادف‌هاي رانندگي در حدود ساعت 2 تا 5 صبح يا غروب آفتاب يا در شب به علت ديد ناكافي تقريباً پنج برابر بيشتر از زمان‌هاي ديگر شبانه‌روز است. 21 درصد مرگ و مير ناشي از ديد ناكافي اتفاق مي‌افتد.

راهكارهاي افزايش ديد:
حركت با چراغ‌هاي روشن حتي در مدت روز باعث كاهش 10 تا 15 درصد تصادفات مي‌شود.
استفاده از كلاه ايمني سفيد رنگ و لباس‌هاي روشن موجب كاهش 45 درصد تصادفات می‌شود.
استفاده از رنگ‌هاي روشن در چرخ‌ها و عقب موتورسيكلت‌ها، استفاده از چراغ‌هاي شفاف براي ترمزها در قسمت عقب خودرو (بين شيشه و صندلي عقب) موجب افزايش ديد و كاهش 15 تا 50 درصد تصادف‌ها مي‌شود.

از چهار روش اصلي سفر: جاده، ريل، هوا و دريا، مسافرت جاده‌اي افراد را در معرض بيشترين خطر صدمه به ازاي هر كيلومتر قرار مي‌دهد.
در ايران بيش از 80 درصد كشته‌شدگان را مردان تشكيل مي‌دهند كه 47 درصد آن‌ها در گروه سني 20 الي 50 سال هستند.
به‌علت شرايط فرهنگي جامعه، مردان اغلب منبع اصلي تأمين درآمد و تنها نان‌آور خانواده هستند و نبود آن‌ها ضمن روبروكردن خانواده با بحران‌هاي مالي و اقتصادي جبران‌ناپذير، اثرات اجتماعي به مراتب ناگوارتري ازجمله از هم پاشيدگي كانون خانواده، بروز انواع ناراحتي‌هاي روحي و رواني و مشكلات مرتبط با بزهكاري و اعتياد را به همراه دارد.
سوانح رانندگي و جاده‌اي قابل پيش‌بيني و پيشگيري هستند:
بسياري از كشورها با پرداختن به مسائل و اصول ايمني موفقيت‌هاي چشمگيري در كاهش تعداد تصادفات و شدت آسيب‌ها و صدمات ناشي از آن دست يافته‌اند.
چهار اصل مهم ايمني در جامعه عبارتند از:
باور ايمني، احترام به قوانين، دسترسي به ملزومات ايمني، دانش به‌كارگيري صحيح وسايل ايمني

نكات كليدي جهت پيشگيري از حوادث ترافيكي:
رعايت سرعت مجاز ـ رعايت فاصله مطمئنه
سرعت غيرمجاز به‌عنوان يك عامل خطر جدي در آسيب‌هاي تصادف‌هاي جاده‌اي بشمار مي‌آيند كه هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسيب‌هاي ناشي از آن تأثير مي‌گذارد.
احتمال مرگ سرنشينان خودرو با سرعت 80 كيلومتر در ساعت 20 برابر زماني است كه سرعت خودرو 30 كيلومتر در ساعت است.
كمربند ايمني: استفاده از كمربند ايمني خطر صدمات جدي و كشنده را از 43 تا 65 درصد كاهش مي‌دهد. استفاده از كمربند ايمني بيشتر از هر وسيله ديگر از برخوردهاي روبرو با يكديگر مؤثرند و اجباري‌كردن آن بسيار مقرون به صرفه است.  از سن 12 سالگي به بعد، نوجوانان هم مي‌توانند مانند بزرگترها روي صندلي جلو بنشينند و  از كمربند ايمني خودرو  استفاده كنند.
اما كودكان كمتر از 12 سال يا نوجوانان كوتاه قامت (كوتاهتر از 130 سانتي‌متر) بايد روي صندلي عقب ماشين بنشينند.

عوامل انساني سهيم در حوادث رانندگي شامل سه دسته هستند:
گروه اول علل با تكرار بالا شامل: عدم رعايت فاصله طولي، عدم رعايت حق تقدم، عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه و انحراف و تجاوز به چپ مي‌باشد.
گروه دوم علل با فراواني متوسط مي‌باشند كه عبارتند از: سرعت و سبقت غيرمجاز.

در گروه سوم عللي همچون:
-1 خستگي و خواب آلودگي، عجله و شتاب بي‌مورد، عدم مهارت در رانندگي و عدم آشنايي با جاده قرار دارند.
-2 احتمال تصادف در رانندگاني كه از تلفن همراه استفاده مي‌كنند 4 برابر بيشتر از ديگر رانندگان است و اين خطر هم خودشان و هم ساير كاربران جاده را تهديد مي‌كند.
امنيت راه‌ها يك اتفاق نيست، بلكه تحقق آن به اراده قوي ملي، تلاش‌هاي متمركز، منسجم و مداوم در واحدهاي مرتبط بستگي دارد.
بخش سلامت يك بازوي مهم در ارتقاء ايمني راه‌ها به‌شمار مي‌آيد، اما آيا: بخش سلامت به تنهايي در زير اين بار كمرشكن (تصادفات ترافيكي) تاب خواهد آورد؟

مرکز بهداشت شهرستان قاینات
واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها



,, ,

تاريخ 7 سپتامبر 2016      
تعداد بازدید      




منتظر نظر شما هستیم !

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.