اتاق اصناف قاینات و زیرکوه، بهتازگی جهت ارجنهادن به اخلاق و منش اسلامی و دینی و درجهت رونق اقتصادی بازار شهرستان اقدام به انتشار منشور اخلاقی افراد و سازمانهای صنفی نموده است که هر واحد صنفی ملزم به نصب آن در معرض دید عموم است، شرح موارد این منشور درادامه جهت اطلاع همشهریان و کسبه محترم میآید.
منشور اخلاقي افراد صنفي
ما اعضای اتحادیهای هستیم که براساس مبانی اعتقادی و اخلاقی اسلام و با حفظ هویت ملی، همسو با تحولات قوانین نظام صنفی کشور بهعنوان یک فرد صنفی خدمترسان در تعامل با مشتریان مرتبط در سطح منطقهای و ملی، با ایمان به ارادهی خالق هستی و درجهت حفظ کرامت انسانی، خود را پایبند به منشور اخلاقی اتحادیه مطابق با مفاد زیر میدانیم:
1 – همیشه و در همه حال، خود را در محضر خدا و او را در هرحال، ناظر بر اعمال و رفتارمان میدانیم.
2 – تقوا و پرهیزكاری را بهعنوان معیار کرامت و برتری انسانها در پیشگاه خداوند و عامل رستگاری در تمامی امور، رعایت میکنیم.
3 – احترام به قانون، برخورداری از وجدان کاری و رعایت موازین شرعی را سرلوحهی فعالیتهای صنفی خود میدانیم.
4 – با رعایت نظم و انضباط، وقتشناسی و مسئولیتپذیری، آماده ارائه خدمت به همگان هستیم.
5 – ما بر این باوریم که مشتریان، سرمایههای واقعی هستند. شخصیت و جایگاه ایشان در فرآیند ارتباطات متقابل، محفوظ خواهد ماند.
6 – مشارکت در تصمیمگیری و تشریک مساعی در راستای تحقق اهداف عالی قانونگذار، فرهنگ جاری این واحد صنفی میباشد.
7 – احترام به اربابرجوع و همکاران را بخشی از وظایف انسانی، اسلامی و قانونی خود برمیشماریم و اهتمام به این امر را احترامگذاشتن به شخصیت والای انسانی خود و دیگران میدانیم.
8 – خدمات خود را با کیفیت مطلوب و به شیوهای مناسب و نوین در اختیار مشتریان قرار داده و وظیفه داریم تا در حوزه کاری خود، هرگونه اطلاعات موردنیاز آنان را بهسرعت و باتوجه به قوانین و مقررات برای آنان فراهم آوریم و از اتلاف وقت آنان خودداری نماییم.
9 – رعایت عدالت، انصاف، وفای به عهد و حسنخلق را در اجرای وظایف صنفی، اصولی تفکیکناپذیر از شخصیت و منش خود میدانیم و بر این باوریم که مبنای ارزیابی فعالیتهای ما، نظرات و میزان رضایت مشتریان است.
منشور اخلاقي سازمانهاي صنفي شهرستانهاي قاينات و زيركوه
سازمانهاي صنفي (اتاق اصناف و اتحاديههاي صنفي) بهعنوان مهمترين اهرم اعمال قوانين نظام صنفي در هر شهرستان هستند و بهعنوان يك ارگان خدمترسان در تعامل با ساير سازمانها، نهادها، ادارات و ارگانهاي مرتبط در سطح شهرستان و ملي، بهمنظور انجام بهينه وظايف محوله در حدود و حيطهي اختيارات قانوني، خود را ملزم به پيروي از منشور اخلاقي براساس محورهاي ذيل ميداند:
الف: التزام به اخلاق اسلامی
1 – هميشه و در همه حال، خود را در محضر خدا و او را در هر حال، ناظر بر رفتار و اعمالمان ميدانيم.
2 – رعایت عدل و انصاف و حسنخلق را در اجراي وظايف صنفي، اصولي تفكيكناپذير از شخصيت و منش خود ميدانيم.
3 – رفتار توأم با احترام، سعهصدر و متانت نسبت به مردم، اربابرجوع و همکاران، سرلوحه كار ما خواهد بود.
4 – از رفتارهای نکوهیدهای چون غیبت، شایعهسازی، تهمت و افترا و هرگونه اقدامی که جو صمیمیت و اعتماد مردم، اربابرجوع و همکاران را تخریب یا تضعیف نماید؛ جداً پرهيز ميكنيم.
ب: قانونمحوري
1 – احترام به قانون، برخورداري از وجدان كاري و رعايت اصول كارشناسي از اهم فعاليتهاي صنفي اين ارگان خواهد بود.
2 – اجراي دقيق و كامل قوانين و مقررات نظام صنفي، رعايت چهارچوب تعيينشده و حركت در راستاي اصول مشخصشده را از اهم وظايف صنفي خود ميدانيم.
3 – در همه حال، اصل امانتداري در قبال اسرار اداري و پرهيز از مظاهر فساد اداري را مدنظر قرار داده و حفاظت از اصل قانون را از اهم وظايف خود ميدانيم.
ج: وظیفهشناسی
1 – باحضور بهموقع در محل کار و رعایت نظم و انضباط، وقتشناسی و مسئوليتپذيري، آماده ارائه خدمت به همگان هستيم.
2 – خدمات خود را با كيفيت مطلوب و به شيوهاي مناسب و نوين در اختيار مراجعين قرار داده و وظيفه داريم، تا در حوزه كاري خود، هرگونه اطلاعات موردنياز را بهسرعت و باتوجه به قوانين و مقررات فراهم آوريم و از اتلاف وقت و سرگرداني آنان خودداري نماييم.
3 – بهعنوان واسطه ميان سازمانهاي مرتبط و مراجعين، همواره در ايجاد توازن و هماهنگي و همسويي بين اهداف سازماني و فردي تلاش ميكنيم.
د: مردممداری (تكريم اربابرجوع)
1 – احترام به اربابرجوع و همكاران را بخشي از وظايف انساني و اسلامي خود برميشماريم و اهتمام به اين امر را احترامگذاشتن به شخصيت والاي خود و ديگران ميدانيم.
2 – در ارائهي خدمات و انجام امور مربوط به اتحاديههاي تحت نظارت و همچنين مراجعين ذيربط، حداكثر توان و تلاش خود را بهكار ميبنديم.
3 – فرهنگسازي و ارتقاي سطح دانش و اطلاعات ارباب رجوع در زمينهي نظام صنفي و قوانين مربوطه را سرلوحه كار خود قرار ميدهيم.
4 – شفافسازي در عملكرد را بهمنظور جلوگيري از بروز هرگونه ابهام در راستاي حسن انجام وظايف محوله، از اهم وظايف خود ميدانيم.